🇬🇷 Grecja – dzień XI

Kolejny, już jedenasty dzień naszego pobytu w Grecji spędziliśmy w Platamonas. Do tego pięknego miasteczka udaliśmy się zaraz po śniadaniu. Tego dnia pogoda dopisywała, świeciło piękne słońce. Spacerowaliśmy po mieście, wyszukując ciekawe pamiątki i drobne upominki dla naszych bliskich oraz zjadając przepyszne lody i lokalne smakołyki.

            Po obiedzie cała grupa udała się na ostatni, długi spacer wzdłuż wybrzeża Morza Egejskiego. Mieliśmy czas na wykonanie ostatnich zdjęć, wspólne zabawy i rozmowy. Wieczorem odbyło się spotkanie podsumowujące projekt oraz nasz pobyt w Grecji. Nastąpiło również oficjalne zakończenie,
od organizatorów wręczone nam zostały drobne upominki.

            Dzisiaj żegnamy piękną Grecję … Zostawiliśmy w Leptokarii kamień,
ze specjalnymi napisami i zdobieniem. Został  on umieszczony w hotelowej gablocie, przed głównym wejściem do hotelu „Poseidon Palace”.  Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś tam wrócimy. Niekoniecznie w ramach programu Erasmus+,
ale być może z naszymi rodzicami lub znajomymi. Za kilka lub kilkanaście lat będzie niezwykle miło ponownie zobaczyć ten kamień – ślad i pamiątkę naszego kilkunastodniowego pobytu w Grecji, naszych greckich niezapomnianych
i niezwykłych przygód.

🇬🇷 Grecja – dzień X

Kolejny, już dziesiąty dzień naszego pobytu w Grecji, rozpoczęliśmy bardzo wczesnym śniadaniem (godzina 6.00), a następnie udaliśmy się na całodniową wycieczkę. Autokarem dojechaliśmy do portu, a stamtąd popłynęliśmy statkiem wycieczkowym „Elisabet Cruises” na  jedną z najpiękniejszych greckich wysp – Skiatos (Skiathos). To wyspa w zachodniej części Morza Egejskiego,
w archipelagu Sporad Północnych. Prawie trzygodzinny rejs na wyspę był niesamowity – w towarzystwie kapitana Kostasa i członków jego załogi oraz animatorów nie można się było nudzić. Śpiew, muzyka, taniec, zabawa
– to  z pewnością był bardzo wesoły i relaksujący rejs! Kilkugodzinny pobyt na wyspie, pomimo deszczu, który nam towarzyszył tego dnia, był bajeczny. Zauroczył nas niesamowity klimat, architektura, lokalne sklepiki, krajobrazy oraz tradycyjna kuchnia (na wyspie zjedliśmy obiad w lokalnej restauracji). Dowiedzieliśmy się, że na Skiatos nagrywano m.in. sceny do znanego filmu „Mamma Mia!”, mogliśmy odwiedzić te piękne miejsca.  W rejsie powrotnym podziwialiśmy również jedną z miejscowych plaż – Kukunaries, słynącą w świecie ze „złotego” piasku oraz luksusowy hotel Skiathos Palace Hotel.

Musimy przyznać, że rejs ze Skiatos do naszego portu był jeszcze bardziej udany, bo oprócz dobrej zabawy towarzyszyła nam już o wiele lepsza pogoda – przestało padać, świeciło słońce. Większość z nas przebywała na górnym pokładzie, podziwiając krajobrazy  i ciesząc się każdą chwilą tego pięknego, niezapomnianego dnia. Dzisiejszą wycieczkę jednogłośnie uznaliśmy za niezwykle udaną. Szkoda, że te chwile spędzone w Grecji tak szybko mijają …

🇬🇷 Grecja – dzień IX

Rano, tuż po śniadaniu nasza grupa uczestniczyła w spotkaniu, podczas którego poznała zasady nowej gry terenowej, związanej tematycznie z tradycyjną, grecką kuchnią. Zostaliśmy podzieleni na cztery grupy. Każdy zespół otrzymał kartę pracy ze zdjęciem potrawy oraz potrzebnymi do jej wykonania produktami (oczywiście w języku greckim). Naszym zadaniem było przetłumaczenie nazwy głównych składników na język polski i angielski oraz podanie nazwy potrawy ze zdjęcia. Nie mogliśmy korzystać z telefonów, więc  pomocy szukaliśmy u Greków na terenie obiektu hotelowego, rozmawialiśmy z nimi w języku angielskim.
Ten etap gry każda grupa zaliczyła z pozytywnym wynikiem.

Kolejną częścią naszej gry terenowej była wycieczka na lokalny targ do Leptokarii. Wśród lokalnych sprzedawców, na miejskim bazarku szukaliśmy składników do naszych greckich, tradycyjnych potraw. Z każdym znalezionym produktem musieliśmy zrobić sobie selfie. Ta część zadania sprawiła nam ogromną frajdę. Wszystkie produkty zostały odszukane i sfotografowane. Ostatnim etapem gry terenowej będzie stworzenie przez nas książki  kucharskiej
z przepisami potraw, do których szukaliśmy składników.

Z Leptokarii udaliśmy się do małej, górskiej miejscowości Gonnoi. Znajduje się tam fantastyczne miejsce – Muzeum Folkloru, którym opiekuje się pan Wasilis. W zbiorach muzeum znajduje się wiele różnorodnych przedmiotów używanych w dawnych czasach przez Greków. Od pana Wasilisa usłyszeliśmy wiele ciekawostek na temat sposobu  i  stylu życia w XIX-wiecznej Grecji, o kulturze ludowej tego kraju. Gospodarze przygotowali dla nas tradycyjne, greckie przekąski, które wyśmienicie nam smakowały.

Wtorkowe popołudnie spędziliśmy w hotelu. Wzięliśmy udział w zajęciach projektowych związanych tematycznie z Unią Europejską. Były również zajęcia plastyczne – przygotowywaliśmy flagi państw europejskich oraz malowaliśmy kamienie przyniesione z plaży w Platamonas.

Jutro kolejny dzień naszych przygód w przepięknej Grecji. Odwiedzimy wyspę Skiatos, popłyniemy w długi, kilkugodzinny rejs.

🇬🇷 Grecja – dzień VIII

W poniedziałkowy poranek, po śniadaniu, nasza grupa pojechała do Katerini.
W auli greckiej szkoły wysłuchaliśmy wykładu w języku angielskim i obejrzeliśmy prezentację związaną tematycznie z trzęsieniami ziemi. Następnie uczniowie naszej szkoły prezentowali Ojczyznę oraz Gminę Sulmierzyce przed greckimi uczniami i nauczycielami (oczywiście w języku angielskim). Na zakończenie spotkania nasi gospodarze obdarowani zostali przez nas tradycyjnymi, polskimi słodyczami. To była trzecia i ostatnia wizyta w zaprzyjaźnionej szkole w Katerini.

Po obiedzie pojechaliśmy do miasta Platamonas. Wzięliśmy udział w grze terenowej – bingo. Było mnóstwo zabawy, śmiechu, wspólnych zdjęć, ale przede wszystkim dużo rozmów z przypadkowo spotkanymi Grekami – i to zarówno w języku angielskim, jak i w języku greckim. Takie zajęcia szczególnie nam się podobają, bo to świetny sposób na rozwijanie swoich umiejętności
językowych i komunikacyjnych.

🇬🇷 Grecja – dzień VII

W siódmym dniu naszego pobytu w Grecji odwiedziliśmy ruiny zamku
w Platamonas. To średniowieczna twierdza, usytuowana na wzgórzu
z przepięknym, malowniczym widokiem na region Pieria oraz Morze Egejskie. Zamek został zbudowany przez krzyżowców w XIII wieku, aby strzec Doliny Tempe – jedynego przejścia łączącego Macedonię z Tesalią i resztą Grecji. Położony jest na malowniczym nadmorskim wzgórzu, które „wynurza się”
z wody. Wokół otoczony jest zielenią, pięknymi, dziko rosnącymi kwiatami. Nas szczególnie zachwyciły stokrotki i rumianki. Będąc na Zamku w Platamonas podziwialiśmy wspaniałe widoki na malowniczą okolicę, przepiękną panoramę morza, wybrzeża i gór. Na zamkowym dziedzińcu szukaliśmy żółwi, ukrytych pod murami, wśród zieleni, drzew i krzewów. Zwiedziliśmy jedyny ocalały budynek na dziedzińcu zamkowym – niewielką, ale funkcjonującą obecnie cerkiew św. Paraskewy. Po spacerze wokół ruin zamku, udaliśmy się autobusem do centrum miasta Platamonas. Mieliśmy czas na zakup drobnych pamiątek, lodów
i greckich smakołyków.

            Niedzielne popołudnie upłynęło nam bardzo przyjemnie – spacerowaliśmy nad brzegiem morza, pieszo pokonaliśmy około siedmiu kilometrów. Pogoda w tym dniu nam dopisała, więc spacer był niezwykle przyjemny i udany.

Jutro czeka nas kolejna wizyta w greckiej szkole, a my już nie możemy doczekać się spotkania z greckimi rówieśnikami i nauczycielami.

🇬🇷 Grecja – dzień VI

To już szósty dzień naszego pobytu w przepięknej Grecji. Dzisiaj doznaliśmy niesamowitych wrażeń – pojechaliśmy w okolice miasta Kalambaka i zwiedzaliśmy Meteory – cud natury, który warto zobaczyć. To niezwykłe formacje skalne, których nazwa oznacza „zawieszone w powietrzu” lub „środek nieba” (a więc można powiedzieć, że dzisiaj „byliśmy między niebem a ziemią”). To właśnie tutaj znajdują się klasztory wykute w skałach.

            Wczesnym rankiem, tuż po śniadaniu, autokarem rozpoczęliśmy dwugodzinną podróż. Opuściliśmy region Macedonii i udaliśmy się do Tesalii, regionu w którym znajdują się monastyry, czyli prawosławne klasztory, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO z uwagi na ich niezwykły charakter kulturowy i historyczny. Nasza droga była bardzo malownicza, prowadziła przez Dolinę Tempe – głęboki wąwóz pomiędzy Olimpem a górami Ossa, którego dnem płynie rzeka Pinios. Jadąc, podziwialiśmy również piękne miasto Larisa. Przez cały czas podróży pilot i przewodnik naszej wycieczki, pani Asia, opowiadała nam ciekawe historie z greckich mitów oraz ciekawostki na temat zasad ruchu ulicznego, sposobu poruszania się na greckich drogach. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek na temat tradycji wielkanocnych panujących w Grecji, kultury i religii tego kraju oraz ciekawostek na temat architektury greckich kościołów. Przed zwiedzaniem klasztorów gościliśmy w pracowni ikonograficznej w Kalambace. Była to niezwykle inspirująca i ciekawa wizyta, mogliśmy zobaczyć proces pisania ikon, podziwiać piękne, ręcznie malowane ikony oraz zakupić drobne pamiątki.

Obecnie można zwiedzać sześć klasztorów, pozostałe (a wszystkich jest 24) są już niestety opuszczone i niszczeją. Nasza grupa z bliska podziwiała klasztor Varlaama (Warłama), ulokowany na drugiej co do wielkości skale Meteorów. Pozostałe podziwialiśmy z tarasów widokowych (Wielki Meteoron, św. Barbary, św. Mikołaja, św. Stefana, św. Trójcy). Z góry roztaczał się przepiękny widok na pobliskie miasto Kalambaka. Podczas drogi powrotnej zjedliśmy przepyszny, tradycyjny grecki obiad. W autobusie uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące tego, co zapamiętali z opowieści pani pilot w trakcie podróży oraz na miejscu w klasztorze. W ten sposób mieli okazję utrwalić wiedzę o tym wspaniałym miejscu kultury i kultu religijnego. Za poprawne odpowiedzi otrzymywali drobne nagrody.

Meteory łączą w sobie niesamowite piękno natury oraz kunszt architektury.
W naszej pamięci i wspomnieniach z pewnością pozostaną na bardzo długo.

🇬🇷 Grecja – dzień V

Dzisiejszy dzień spędziliśmy bardzo aktywnie. Po przepysznym śniadaniu autokarem udaliśmy się do nadmorskiej wioski Neoi Pori. Na lokalnym targu,
a targi stanowią nieodłączny element krajobrazu Riwiery Olimpijskiej, zakupiliśmy tradycyjne greckie smakołyki. Następnie przejechaliśmy do Palaios Panteleimonas (Starego Panteleimonas). To górska, kamienna wioska w masywie Olimpu, do której wiedzie niezwykle stroma, kręta i malownicza droga. Pogoda w tym dniu była dla nas niezwykle sprzyjająca, świeciło przepiękne słońce. Widok na Zatokę Termajską z tego obszaru był niesamowity i wyjątkowy. Zauroczyły nas lokalne sklepiki z pamiątkami oraz naturalnymi produktami spożywczymi – miodami, oliwą, przyprawami, greckimi przysmakami.
Bardzo klimatyczne są tutejsze tawerny, kawiarnie i restauracje, w których można skosztować tradycyjnych potraw.

Do hotelu Poseidon Palace wróciliśmy na obiad, a po krótkiej sjeście, późnym popołudniem nasza grupa spotkała się z greckim instruktorem tańca. Uczyliśmy się podstawowych kroków tradycyjnego, popularnego tańca greckiego – sirtaki, czyli zorby.
Po raz kolejny przekonaliśmy się, że muzyka i taniec integrują, łączą ludzi.

W dniu jutrzejszym przed nami nie lada wyzwanie – udamy się na wycieczkę w okolice miasta Kalambaka, gdzie będziemy podziwiać greckie Meteory.

🇬🇷 Grecja – dzień IV

Dzisiaj ponownie odwiedziliśmy partnerską szkołę w Katerini. Najpierw wzięliśmy udział w lekcji plastyki, prowadzonej przez greckiego nauczyciela. Naszym zadaniem było wykonanie pracy plastycznej, w której mieliśmy pokazać to,
co chcemy „zabrać ze sobą” z Grecji do Polski. Rysowaliśmy więc m.in. piękne, greckie górskie i nadmorskie pejzaże, zabytki, kolumny, ceramiczne naczynia, wazy, symbole Grecji (np. flagę lub mati, czyli „oko proroka”), drzewa oliwkowe. Po lekcji plastyki greccy nauczyciele przygotowali dla naszych uczniów zajęcia muzyczne. Uczyliśmy się tekstu i melodii piosenki w języku greckim „Ta pedia tou Pirea” („The children of Piraeus”). Wysłuchaliśmy kilku greckich pieśni w wykonaniu szkolnego chóru. Na przerwach międzylekcyjnych rozmawialiśmy z greckimi uczniami, których poznaliśmy już dzień wcześniej. Atmosfera w greckiej szkole jest naprawdę niezwykła. Cieszymy się, że to nie ostatnia wizyta w szkole w Katerini. Greckich kolegów i koleżanki odwiedzimy prawdopodobnie w najbliższy poniedziałek.

            Popołudnie spędziliśmy w centrum Leptokarii, w Muzeum Historii Geologicznej Olimpu „Olympus Geological History Museum”, założonego dzięki pomocy Wydziału Geologii Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach. Wysłuchaliśmy lekcji muzealnej, prowadzonej przez przewodnika (wykład w języku angielskim). W kilku salach wystawowych podziwialiśmy skały i minerały z regionu oraz skamieniałości z Olimpu i okolic. Nasi uczniowie prowadzili z wykładowcą interesującą konwersację, zadawali ciekawe pytania, odpowiadali również na pytania wykładowcy, wykazując się przy tym wspaniałą znajomością języka angielskiego.

            Każdy dzień w Grecji wykorzystujemy maksymalnie. Staramy się jak najwięcej zobaczyć, doświadczyć i nauczyć. Z niecierpliwością czekamy na jutrzejszy dzień.

🇬🇷 Grecja – dzień III

Dzisiaj nasza grupa odwiedziła partnerską szkołę w Katerini. W auli szkolnego budynku obejrzeliśmy prezentację i wysłuchaliśmy wykładu w języku angielskim związanego tematycznie m.in. z historią, kulturą i sztuką oraz systemem edukacyjnym Grecji, wygłoszonego przez nauczyciela tamtejszej szkoły. Niezwykle interesujące były rozmowy prowadzone z greckimi rówieśnikami,
ale najbardziej podobały nam się tańce integracyjne. Wspólnie z nowo poznanymi uczniami tańczyliśmy sirtaki, czyli grecką zorbę oraz polskiego poloneza i kaczuszki, a nawet znaną wszystkim belgijkę. Wiadomo, że taniec
i muzyka zawsze łączy i integruje – w tym przypadku sprawdziło się to w stu procentach. Po wspólnych rozmowach i zabawach przy muzyce wręczyliśmy greckim  rówieśnikom upominki, drobne pamiątki z Polski – plecaki i kubeczki,
z których byli bardzo zadowoleni.

Popołudnie spędziliśmy w Platamonas – był spacer po pięknej plaży i zbieranie kamieni, które wykorzystamy do zajęć plastycznych. Następnie w centrum Leptokarii uczestniczyliśmy w grze miejskiej. To był dzień pełen emocji
– zawarliśmy nowe znajomości, poznaliśmy narodowe tańce greckie, spacerowaliśmy pięknymi, urokliwymi uliczkami Leptokarii, poszukując rozwiązań do miejskiej gry.

Jutro ponownie odwiedzimy grecką szkołę w Katerini. Jesteśmy ciekawi, jakie niespodzianki przygotują dla nas nasi greccy rówieśnicy, w jakich zajęciach będziemy uczestniczyli.

🇬🇷 Grecja – dzień II

Drugiego dnia naszego pobytu w Grecji, zaraz po śniadaniu, udaliśmy się do miasteczka Litochoro, które przez naszych rodaków nazywane jest greckim Zakopanym.  W Litochoro  uczestniczyliśmy w zajęciach wyjazdowych, w których jednym z punktów był spacer do niezwykle malowniczego wąwozu Enipeas Waterfall. Duże wrażenie zrobiły na nas Wodospady Zeusa i Wanny Afrodyty. Wokół, w górze, podziwialiśmy strome skalne ściany porośnięte roślinnością,
a w dole wijącą się rzekę Enipeas. Zauroczyły nas ośnieżone szczyty Olimpu z najwyższym Mitikasem, na których zgodnie z mitologią zasiadali greccy bogowie z Zeusem na czele. Po zejściu do centrum Litochoro, na głównym placu miasteczka, uczestniczyliśmy w paradzie z okazji Święta Niepodległości Grecji.
W lokalnym sklepiku zakupiliśmy drobne pamiątki.

Pogoda nam sprzyjała, więc popołudnie spędziliśmy bardzo aktywnie – były spacery po nadmorskim nadbrzeżu i zajęcia sportowe. Odbyły się również warsztaty plastyczne, pracowaliśmy w czteroosobowych grupach. Rozwiązywaliśmy krzyżówki związane tematycznie z Grecją oraz rysowaliśmy
i dekorowaliśmy greckie wazy.

Jesteśmy bardzo ciekawi jutrzejszego dnia, bo wiemy, że odwiedzimy grecką szkołę i spotkamy się z naszymi rówieśnikami.

                                                                                     

🇬🇷 Grecja – dzień I

Kalimera,  Ellada!

Za nami  pierwszy, niezwykle intensywny dzień w przepięknej Leptokarii, jednym z najpopularniejszych kurortów Riwiery Olimpijskiej, malowniczo położonego
u stóp masywu Olimpu i Parku Narodowego Góry Olimp. Uczniowie sulmierzyckiej szkoły podróż z Polski do Grecji odbyli wspólnie z młodzieżą
ze  Szkoły Podstawowej w Bełdowie, co stało się dla nich okazją do zawiązania nowych znajomości i przyjaźni.

Do Poseidon Palace dotarliśmy w godzinach przedpołudniowych. Rezydentka hotelu niezwykle miło i serdecznie powitała uczestników tegorocznej edycji programu Erasmus+.Po zakwaterowaniu zjedliśmy przepyszny obiad, a następnie udaliśmy się na spacer po nadbrzeżu. Powitanie z Morzem Egejskim, szukanie
i zbieranie muszelek i kamyków – to obowiązkowe punkty dzisiejszego dnia w Leptokarii. Na popołudniowym spotkaniu informacyjnym z rezydentkami zapoznaliśmy się z regulaminem hotelu i zasadami obowiązującymi na terenie obiektu oraz w trakcie zajęć projektowych. Niezwykle emocjonujące były zabawy i gry na obiektach sportowych kompleksu hotelowego. Piłka nożna, piłka siatkowa, tenis ziemny, rozgrywki na minipolu golfowym, rozgrzewki biegowe
i spacery po terenie wokół hotelu – każdy uczeń mógł wybrać dla siebie coś interesującego, aktywnie spędzić czas przed kolacją. A wieczorny posiłek był wyśmienity.

Już dziś wiemy, że na pewno jesteśmy zachwyceni cudownymi widokami
(z jednej strony Morze Egejskie, a z drugiej – Góra Olimp) oraz przepysznymi tradycyjnymi daniami kuchni greckiej. Uczniowie z niecierpliwością czekają na kolejny dzień pobytu w Grecji i atrakcje, które są zaplanowane na wtorek.