Upowszechnianie

Polish – English idioms

W ramach przygotowań do wyjazdu na mobilność uczniowską do Grecji uczniowie podczas zajęć dodatkowych z języka angielskiego z klas Va, b i c (III grupa) przyswajali sobie podstawowe zwroty frazeologiczne (idiomy). Zajęcia obejmowały trzy jednostki lekcyjne, podczas których uczniowie losowo wybrali idiom, który należało przedstawić w dowolnej formie – plakatu, historyjki obrazkowej.

Kolejne zajęcia obejmowały już łączenie angielskich i polskich idiomów (związków frazeologicznych) – intuicyjnie, tłumacząc poszczególne wyrazy, by następnie przejść
do wyjaśnienia przenośnego znaczenia wyrażeń i fraz.

Efektem pracy uczniów jest prezentacja, która znajduje się w sali nr 18.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Twórcza podróż do starożytnej Grecji – lekcje plastyki w klasach IV i V
w ramach programu Erasmus+

W ramach programu Erasmus+, na lekcjach plastyki, uczniowie klas IV i V naszej szkoły poznawali kulturę starożytnej Grecji. Zwrócono uwagę na znaczenie greckiego malarstwa, które – choć mniej znane niż rzeźba czy architektura – miało ogromny wpływ na rozwój sztuki europejskiej, w tym malarstwa rzymskiego    i renesansowego. Po krótkim wprowadzeniu historycznym uczniowie przystąpili do części praktycznej. Czwartoklasiści tworzyli własne prace w technice mozaiki, wykorzystując kolorowy papier  do wykonania barwnych, oryginalnych kompozycji. Tematyka była dowolna, co pozwoliło uczniom na pełną swobodę twórczą
i wyrażenie własnej kreatywności. Piątoklasiści dekorowali papierowe talerzyki inspirowane sztuką starożytnej Grecji. W ich pracach pojawiły się charakterystyczne motywy, takie jak meandry, fale i spirale, a także sceny z mitologii oraz postacie mitycznych stworzeń.

Zajęcia w klasach czwartych i piątych połączyły wiedzę historyczną z twórczą pracą
i promowaniem kultury europejskiej. Kreatywność, nauka i świetna zabawa – wszystko w duchu europejskiego dziedzictwa kulturowego!

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

,,Erasmus+ i Pitagoras”

Uczniowie klasy ósmej  utrwalili wiedzę na temat Twierdzenia Pitagorasa. Poznali sylwetkę tego słynnego greckiego uczonego oraz strukturę jego szkoły zwanej: ,,Szkołą Pitagorejczyków’’. Każdy  z Nich poczuł się jak uczeń Pitagorasa bo samodzielnie dokonał dowodu Jego twierdzenia.

      Zajęcia rozwijały u uczniów  logiczne myślenie,  wyobraźnię geometryczną, cierpliwość
i precyzję. Odbyły się w ramach programu Erasmus+ jako część projektu promującego europejskie dziedzictwo kulturowe. Zdobyta wiedza na pewno przyda się naszym już prawie absolwentom w dalszej edukacji.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Interaktywny konkurs z wykorzystaniem platformy Kahoot!

W dniu 05.06.2025r. w naszej szkole odbył się interaktywny konkurs wiedzy poświęcony treściom realizowanym podczas projektu Erasmus +. Pytania dotyczyły ekologii , kultury, historii i geografii Grecji, naszych wspomnień z wyjazdu do Grecji oraz wiedzy o Unii Europejskiej i krajach unijnych.
Gry edukacyjne z wykorzystaniem platformy Kahoot zaintrygowały uczniów i wciągnęły ich w zabawę. Uczniowie z pełnym zaangażowaniem rozwiązywali zadania. Bawili się świetnie podczas rozwiązywania quizu, byli zainteresowani pytaniami, uczyli się poprzez działanie i przede wszystkim czerpali z niej przyjemność. Okazuje się, że telefon oprócz zabawy, może być również narzędziem, które uatrakcyjni zajęcia. Emocje podczas konkursu sięgały zenitu – a czyż właśnie o to nam nie chodzi, aby emocjonalnie zaangażować uczniów na zajęciach, aby widzieć ich z wypiekami na twarzy proszących o jeszcze większą dawkę edukacyjnych doznań ?

Zwycięzcami zostali:
Leon Zawisza kl.VIa -dwukrotnie 1 miejsce oraz
Ada Kotowska kl. VI b.

*Kahoot to bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów. Program generuje kod, dzięki któremu po zalogowaniu uczniowie na swoich mobilnych urządzeniach udzielają odpowiedzi wybierając odpowiedni kolor. Program podsumowuje każde pytanie ujawniając, ile było poprawnych, a ile błędnych odpowiedzi.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

DZIEŃ  GRECKI  W  NASZEJ  SZKOLE
GREEK  DAY  AT  OUR  SCHOOL

2 czerwca 2025 roku w Szkole Podstawowej im. księcia Józefa Poniatowskiego w Sulmierzycach obchodziliśmy wyjątkowy „Dzień Grecki”, który był uroczystym podsumowaniem projektu ERASMUS+. Dzięki udziałowi w tym programie 28 uczniów klas V–VIII oraz 4 nauczycieli miało okazję uczestniczyć w mobilności edukacyjnej do Grecji. W wydarzeniu wzięli udział również uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej im. Ryszarda Wyrzykowskiego w Bełdowie – nasi partnerzy projektowi, z którymi wspólnie spędziliśmy niezapomniane chwile podczas pobytu za granicą.

Mobilność w ramach programu ERASMUS+ odbyła się w dniach 23 marca – 5 kwietnia 2025 roku. Przez dwa tygodnie uczestnicy mieszkali na Riwierze Olimpijskiej, u stóp majestatycznego Olimpu oraz w pobliżu Morza Egejskiego. Pobyt obfitował w zajęcia edukacyjne, integracyjne oraz czas na relaks i poznawanie greckiej kultury. Uczniowie odkrywali historię i przyrodę Grecji, podstawy języka greckiego oraz doskonalili swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Rozwijali również kompetencje społeczne: samodzielność, kreatywność i współpracę w grupie. Integrowali się z uczniami ze  szkoły w Bełdowie oraz z uczniami greckiej szkoły  w Katerini. W trakcie wyjazdu uczestnicy zwiedzili niemal cały region Pieria, w tym malownicze miejsca: Stary Pantaleimon, Platamonas, Litochoro. Odwiedzili także wyspę Skiathos oraz niesamowite Meteory.

„Dzień Grecki” był okazją do wspomnień i podzielenia się wrażeniami z tej wyjątkowej przygody. Organizatorzy zadbali o to, aby zaproszeni goście, nauczyciele i uczniowie mogli choć na chwilę poczuć klimat Grecji. Uczestnicy mieli okazję podziwiać galerię zdjęć z projektu, prace uczniów wykonane podczas mobilności oraz w trakcie zajęć upowszechniających projekt ERASMUS+, a także wystawę przywiezionych pamiątek. Całości dopełniła piękna klimatyczna dekoracja w barwach narodowych Grecji.

Oficjalną część uroczystości rozpoczęło powitanie gości przez Panią Dyrektor Małgorzatę Świątkowską, która wraz z koordynatorką projektu, Panią Edytą Kierlik-Reszką, wręczyła uczestnikom certyfikaty potwierdzające udział w mobilności. Następnie zaprezentowano film z pobytu w Grecji, przygotowany przez szkolne koło filmowo-fotograficzne, który przybliżył zebranym atmosferę wyjazdu. Nie zabrakło również akcentów kulturowych – uczniowie zatańczyli tradycyjny taniec sirtaki, a kulminacyjnym momentem było wspólne wykonanie greckiej piosenki „Ta pedia tou Pirea” („Dzieci Pireusu”), która towarzyszyła nam przez cały pobyt.

Uwieńczeniem „Dnia Greckiego” była degustacja tortu nawiązującego do tematyki wydarzenia oraz tradycyjnych potraw greckich, przygotowanych przez uczniów, nauczycieli i rodziców, na których pomoc zawsze możemy liczyć. Wśród serwowanych dań znalazły się m.in.: moussaka, sałatka grecka, sos tzatziki, souvlaki, briam, papoutsakia, bougatsa (na słodko i słono), keftedes, gyros w tortilli, spanakopita, gemista, loukoumades, chałwa i baklawa.

Ten wyjątkowy dzień – pełen wspomnień, radości i greckiej atmosfery – na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników, a szczególnie uczniów, którzy przeżyli w Grecji prawdziwą edukacyjną przygodę życia. Dziękujemy wszystkim za obecność i zaangażowanie!

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

ERASMUS+  W  OBIEKTYWIE  – NASZA  GRECKA  PRZYGODA
(wystawa zdjęć z Grecji)

W ramach obchodów „Dnia Greckiego” w naszej szkole zaprezentowaliśmy wyjątkową wystawę zdjęć z wyjazdu do Grecji, zrealizowanego w ramach programu ERASMUS+. Było to nie tylko estetyczne uzupełnienie wydarzenia, ale przede wszystkim wzruszająca podróż sentymentalna, która pozwoliła wszystkim obecnym powrócić  do najpiękniejszych chwil przeżytych podczas edukacyjnej mobilności, odświeżyć wspomnienia z pobytu w Grecji i podzielić się nimi z całą społecznością szkolną.

Fotografie zostały starannie wyeksponowane na sztalugach, dzięki czemu każdy mógł swobodnie obejrzeć kolejne kadry tej niezwykłej przygody. Na zdjęciach uchwycone zostały nie tylko zapierające dech w piersiach widoki Riwiery Olimpijskiej, ale również autentyczne emocje, radość ze wspólnych działań, chwile integracji i codzienność życia w Grecji. Fotografie ukazywały m.in.: malownicze krajobrazy Grecji (morze, góry, zabytkowe miasteczka); uczniów podczas spotkań z rówieśnikami z Grecji i Bełdowa; wspólne warsztaty, projekty i zabawy; chwile refleksji podczas spacerów nad brzegiem Morza Egejskiego; codzienne momenty pobytu – pełne uśmiechu, współpracy   i zachwytu nowym otoczeniem.

Wystawa stanowiła nie tylko artystyczne świadectwo udziału uczniów w programie ERASMUS+, ale także inspirację dla całej społeczności szkolnej – dowód na to, jak wartościowe i rozwijające są międzynarodowe projekty edukacyjne.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

 „Greckie inspiracje – uczniowskie publikacje w ramach programu ERASMUS+”

W ramach kontynuacji programu ERASMUS+ uczniowie naszej szkoły zaprojektowali i wykonali trzy publikacje:  książkę z przepisami pt. „Kuchnia grecka”, album dokumentujący podróż do Grecji oraz polsko-angielsko-grecki słownik.

Książka „Kuchnia grecka” została opracowana i zilustrowana przez Aleksandrę Deryngier, uczennicę klasy VIb. Publikacja zawiera tradycyjne greckie przepisy kulinarne, wzbogacone opisami w języku polskim i angielskim oraz zdjęciami potraw. To pełna smaków
i aromatów podróż po Grecji, ukazująca różnorodność tamtejszej kuchni, wynikającą z wpływów różnych kultur oraz bogactwa lokalnych produktów. Książka stanowi inspirację i zachętę do wypróbowania prostych, sprawdzonych przepisów na tradycyjne greckie potrawy, takie jak moussaka, souvlaki, tzatziki, baklawa, horiatiki, chałwa, dolmades, loukoumades, saganaki, gemista, briam, keftedes czy spanakopita.                      

Album z podróży do Grecji to fotograficzna i opisowa relacja z wyjazdu uczniów w ramach programu ERASMUS+, opracowana przez uczennicę klasy VIb, Kornelię Jasek. Zawiera zdjęcia najciekawszych miejsc, spotkań z rówieśnikami z zagranicy oraz wspólnego odkrywania greckiej historii i kultury. Album pełni rolę pamiątki z wyjazdu oraz inspiracji dla innych uczniów do uczestnictwa
w programie ERASMUS+.

Słownik polsko–angielsko–grecki przygotowany i opracowany przez uczniów klas siódmych i ósmych: Patrycję Soboń, Nikolę Milczarek, Oliwiera Brożynę, Pawła Stanika i Wojtka Brzozowskiego to praktyczne narzędzie językowe. Zawiera najczęściej używane słowa i zwroty dotyczące podróży, życia codziennego i edukacji. Słownik ten powstał jako wsparcie dla uczniów biorących udział w programie oraz jako pomoc dydaktyczna dla nauczycieli i uczniów zainteresowanych nauką języka greckiego.

Dzięki udziałowi w opisanych wyżej działaniach uczniowie rozwijali swoje kompetencje cyfrowe, językowe, kulturowe i społeczne, a także uczyli się współpracy, kreatywnego myślenia oraz otwartości na różnorodność kulturową. Publikacje zostały przekazane do szkolnej biblioteki. Zachęcamy do ich przeglądania i korzystania na miejscu.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

🇬🇷 Czego nauczyliśmy się podczas pobytu w Grecji w ramach projektu Erasmus+?
📅 Rok szkolny 2024/2025

Wróciliśmy pełni wrażeń, inspiracji i nowej wiedzy! 🌍
Pobyt w Grecji w ramach programu Erasmus+ był dla nas nie tylko okazją do poznania innej kultury, ale też do zdobycia cennych umiejętności, rozwijania kompetencji językowych
i współpracy międzynarodowej.

🔹 Poznaliśmy grecki system edukacji
🔹 Uczyliśmy się, jak działa szkoła w innym kraju
🔹 Doskonaliliśmy język angielski w praktyce
🔹 Nawiązaliśmy przyjaźnie z rówieśnikami z całej Europy
🔹 Rozwijaliśmy kreatywność i otwartość na świat


Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

„Erasmus+  i sztuka Grecji – kolumny i wazy w przestrzennej interpretacji”

Uczniowie klas siódmych utrwalili wiedzę na temat starożytnych greckich kolumn, porządków architektonicznych oraz charakterystycznych motywów dekoracyjnych występujących na kolumnach i greckich wazach. W ramach zajęć praktycznych, na lekcji plastyki wykonali przestrzenne modele kolumn i waz, wykorzystując różnorodne materiały, takie jak karton, papier kolorowy, bibuła, tektura oraz rolki po ręcznikach papierowych. Stosowali różne techniki łączenia tych elementów oraz tworzyli dekoracyjne detale, m.in. geometryczne wzory.

Zajęcia rozwijały u uczniów umiejętności manualne, kreatywność oraz przestrzenne myślenie. Odbyły się one w ramach programu Erasmus+ jako część projektu promującego europejskie dziedzictwo kulturowe. Efektem pracy były dekoracje wykorzystane podczas szkolnego Dnia Greckiego, a także wzrost kompetencji społecznych, artystycznych oraz świadomości kulturowej uczniów.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

🎥 Erasmus+ 2024/2025 – Grecja naszymi oczami! 🇬🇷✨

Zobaczcie, jak wyglądał nasz niezapomniany wyjazd do Grecji w ramach programu Erasmus+!
Uczestnicy dzielą się swoimi doświadczeniami, emocjami i wrażeniami z udziału w projekcie edukacyjnym, który dał nam o wiele więcej niż tylko słońce i widoki.

To była nie tylko podróż geograficzna, ale też osobista – pełna wyzwań, inspiracji i nowych znajomości! 🤝🌿

📽️ Obejrzyj filmik i poczuj klimat naszego Erasmusowego życia!

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Malowanie naczyń w stylu greckim– inspiracje sztuką starożytnej Grecji

(zajęcia w ramach kontynuacji programu ERASMUS+)

W Szkole Podstawowej im. księcia Józefa Poniatowskiego w Sulmierzycach, w ramach projektu ERASMUS+, uczniowie klas szóstych podczas lekcji plastyki poznawali kulturę starożytnej Grecji – jednej z kolebek cywilizacji europejskiej. Zajęcia obejmowały krótkie wprowadzenie historyczne, prezentację greckiej ceramiki i technik malarskich (styl czarnofigurowy
i czerwonofigurowy), a także rozwiązywanie tematycznej krzyżówki z określeniami związanymi z mitologią grecką, sztuką i życiem w starożytnej oraz współczesnej Grecji. Główne hasło – „Malarstwo wazowe” – wprowadziło uczniów w część praktyczną, podczas której tworzyli greckie naczynia z recyklingu. Wykorzystali do tego szklane, niepotrzebne opakowania, papier i klej. Po nadaniu naczyniom odpowiednich kształtów, malowali swoje rękodzieła farbami. Przy ich dekorowaniu inspirowali się mitologią grecką, ornamentyką oraz scenami z życia codziennego starożytnych Greków. Stosowali tradycyjne barwy: czerń, czerwień, pomarańcz, brąz. Efektem zajęć było zdobycie i utrwalenie wiedzy, rozwój kreatywności uczniów, umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie, a także uświadomienie sobie wspólnych korzeni kulturowych krajów europejskich oraz promowanie idei upcyklingu. Gotowe, niezwykle oryginalne prace zostały zaprezentowane szkolnej  i lokalnej społeczności podczas uroczystych obchodów Dnia Greckiego.

Zajęcia odbyły się w ramach programu Erasmus+, jako element projektu promującego europejskie dziedzictwo kulturowe wśród uczniów.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.