miniaturka

W dniu 29 maja w hali sportowej naszej szkoły odbyło się spotkanie autorskie z pisarką Renatą Piątkowską, cenioną i uwielbianą autorką książek dla dzieci i młodzieży.

     Pani Renata  wystąpiła w towarzystwie lektorki Malwiny Kożurno, która w profesjonalny sposób czytała fragmenty książek autorki. Wspaniała interpretacja pani Malwiny sprawiła, że dzieci słuchały z zapartym tchem.

     W twórczości Renaty Piątkowskiej dużą rolę odgrywają zwierzęta, które często są bohaterami jej opowiadań. Dlatego w pierwszej części spotkania ( dla klas I – IV) pisarka przytoczyła wzruszającą opowieść o najlepszym przyjacielu człowieka, psie o imieniu Basko, który został zabrany przez starszą panią ze schroniska. Opowiedziała też prawdziwą historię kotki – bohaterki jednego z opowiadań, z książki „Mruk, opowiadania o kotkach, kotach i kociskach”, która uratowała swoje kocięta przed utonięciem na pokładzie okrętu wojskowego. W ten sposób autorka uwrażliwiła małych czytelników na los zwierząt i zaapelowała do uczniów, aby nigdy ich nie krzywdziły.

     W drugiej części spotkania (dla klas V – VIII) pisarka skupiła się na książce, która znajduje się w kanonie lektur szkolnych, pt.  „Która to Malala?” i przybliżyła słuchaczom postać

Malali Yousafzai, symbolu odwagi i walki o prawa dzieci, laureatki Pokojowej Nagrody Nobla w 2014 roku.

     Historia pakistańskiej dziewczynki, której z dnia na dzień talibowie zakazali się uczyć, a za nieposłuszeństwo wydali na nią wyrok śmierci, poruszyła zgromadzonych na spotkaniu uczniów. Na tym przykładzie autorka przekonywała młodzież, jak wielką wartość ma szkoła, wiedza i możliwość jej zdobywania.

Przywołała również fragment przemówienia Malali przed zgromadzeniem ONZ w 2013 roku:

Weźmy nasze książki i pióra. To najpotężniejsza broń. Jedno dziecko, jeden nauczyciel, jedna książka i jedno pióro mogą zmienić świat”.

     Po spotkaniu były podziękowania oraz zakup pamiątkowych książek z autografem i dedykacją autorki.

     Warto dodać, że spotkania autorskie są aktywną zachętą do czytania. Rozwijają wrażliwość uczniów i upowszechniają szeroko pojętą kulturę języka.

Uczniowie chętniej sięgają po książkę, której autora bezpośrednio poznali.